6 اشتباه رایج در میکس و راه حل دوری از آن

نتيجه نهايي ترک شما به داشتن يک ميکس خوب و کامل بستگي دارد که دراين راه شما بايد از بسياري از موارد پرهيز کنيد همونطورکه ميدونيد عمليات ميکس کار سختيه و براي داشتن يه ميکس خوب بايد زمان صرف کرد و البته مهارت پشتکار و استعداد رو به کار گرفت تا به نتيجه رسيد. آموزش ميکس و مسترينگ
اما براي داشتن يه ميکس درجه يک همه اينها لازمه به علاوه ي داشتن استعدادي ويژه.
بهترين راه براي تبديل شدن به يک مهندس ميکسينگ درجه يک اين است که کارهايتان حرفه اي باشد و خبر خوب در اين باره اين است که تا زماني که شما در اين حرفه مشغول به فعاليت هستيد مسيري از اطلاعات بروز شده بروي شما باز ميباشد.
اکنون در حالي که شما روي قابليتهاي خود کار ميکنيد سايت نگاره با گفتن نکاتي شما را از بروز اشتباهات رايج دور کرده و چگونگي پرهيز از آن را با راهنمايي هاي لازم براي کمي حرفه اي تر شدن گوشزد مي کند. در ادامه شش مورد از اين اشتباهات را ياداوري ميکنيم.

1: استفاده از افکت هاي بيشمار
افکتهاي بيشمار
وقتي که هر نرم افزار (DAW) تعداد زيادي از افکتها رو به شما ارائه ميکنه و در همون زمان شما يک يا چند مجموعه افکت ديگرو در اختيار داريد (compression, EQ, reverb, delay ) خيلي وسوسه کنندست که از هر کدوم يکم استفاده کنيد
و اين کار درست نيست.
درست مانند آش پزي که در يک غذاي خوب 2 يا 3 نوع ادويه طعم غذا را ايجاد ميکنند و بيش از آن نياز نيست
بهترين راه براي پرهيز از چنين اشتباهي اين است که شما از هنگام شروع يک ايده خوب داشته باشيد که از چه نوع صدايي را مي خواهيد استفاده کنيد و در همان راستا حرکت کنيد. کسب تجربه خوب است ولي با داشتن يک نقشه از پيش نوشته شده ميتوانيد در زمان صرفه جويي کنيد

2: استفاده افراتي از ريورب (reverb)
2Overdoing-reverb-768x727
اين افکت خاص را بايد از صفر شروع کنيم
زياد کردن ميزان ريورب مخصوصا زماني که از يک پلاگين خوب استفاده ميکنيد که صدايي با کيفيت ارائه ميدهد بسيار وسوسه انگيز است
ولي در اکثر موارد شما ميتوانيد با استفاده بسيار کم آن در نتيجه ي نهايي صدايي جامع داشته باشيد
هرجايي از خط دنباله که بلندي بيش از حد يا فضاي بزرگ داشته باشد مي تواند ميکس شما را به اصطلاح لکه دار کند
يعني صدا هاي شما براي نشان دادن تمام ويژگي هاي خود دچار مشکل مي شوند
درست کردن اين مشکل چندان کار سختي نيست کافيه پستي و بلندي هاي ريورب رو بصورت مينيموم استفاده کنيد
چون اکثر صدا ها مثل کيک و بيس لاينها رو خراب مي کنه
به شما اطمينان ميدم اين راه جواب ميده.

3: زياد بالا بردن تنظيمات اکولايزر

زياد بالا بردن تنظيمات اکولايزر
زياد بالا بردن تنظيمات اکولايزر
اغلب اوقات منحني هاي اکولايزر شما بايد در منحني هاي زيبا در يک منظره زيبا باشد
حال ممکن است يک چيدمان زيبا از پستي و بلندي هاي اکو لايزر اين احساس را در شما ايجاد کند که شما کار درست را انجام داده ايد اما صداهاي شما از راه هايي زير فشارند که حتي تصورش را هم نمي توانيد بکنيد
صداهايي که بخوبي ضبط شده اند نياز زيادي به اکولايز کردن ندارن شايد تعدادي محدود براي بروز دادن جلوه طبيعي صدا
هر کات (کاهش) يا بوستي (تقويت) که رنج آن بالاتر از 5 دسيبل باشد قطعا آسيب رسان خواهد بود.
اگه صدايي نياز به تنظيمات گسترده اکو لايزر داشته باشد بهتر است تا دوباره آن را رکورد کنيد.

4: کافي نبودن عرض ميداني (ميزان استريو)
مونو در قياس با استريو.
همونطور که شنيديد خيلي ها براي ارنج و تنظيم صدا از پن (Pan) مونو استفاده ميکنند که به نظر يکم قديمي مياد ولي باور کنيد اين پهنا خيلي کاربردي است. فضاي ايجاد شده در ميکس به شما اين امکان را ميدهد که بدون بالا بردن فرکانس و پوشاندن صداها بازدهي آنها را بالا ببريد.
بطور معمول ما کسي را تشويق به بالا بردن رنج تنظيمات بصورت سعودي نميکنيم اما در مورد اين حالت اکثر افراد تازه کار به اندازه کافي صداها را نمي کشند و پن ها (ولوم هاي چپ و راست کردن صدا) را بلا استفاده ميگزارند که نتيجه آن مصنوعي بودن و بي جاني صداهاست.
يک لطفي به خودتون بکنيد و درجه پن ها رو بالاتر از حدي که بطور معمول استفاده ميکرديد ببريد

5: مشکلات صدا در مسترينگ
اين يه مشکل مرسومه که راه حلي آسون داره.
خيلي از تازه کار ها در آخر ميکسشون به اين فکر ميوفتن که صدا هاشون به اندازه کافي بلند و پر قدرت نيست براي همين با مستر کردن حسابي کامپرس ميکنن و اين کامپرس در مرحله مسترينگ ميتونه به کل ميکس آسيب برسونه و درسته اين کار صدا رو بلند تر ميکنه ولي قطعا تمامي کارهاي خوبي رو که در ميکستون انجام داديد خراب ميکنه .اين مشکل يه راه حل کوچک داره . هيچوقت الکي از پلاگين مسترينگتون کار نکشيد تا زماني که نوبت به مستر کردن برسه و شما در حال مستر کردن باشيد. فيدر (وولوم) مستر را در زمان ميکس پايين بياوريد بعد در زمان پايان آن را به آرامي بالا ببريد و از همه مهمتر فضاي خالي قدرت صدا با مقياس 3- دسي بل را آزاد بگزاريد

6: بلندتر کردن صداي کل آهنگ در پايان
شايد شما هم تا به حال واژه جنگ بر سر بلندي صدا را شنيده باشيد برخورده باشيد که بيانگر گرايش موزيسين هايي است که مي خواهند تا حد نهايت فايل ها را کامپرس و صداي آن ها را بالا ببرند با اميد به اين موضوع که گيرايي شنوايي بيشتري داشته ياشد. اين کاريه که مسئول ميکس صدا و سيماي خودمون موقع پخش تبليغات تلوزيوني انجام ميده و يهو صدا رو به اندازه اي بالا مي بره که بينندگان محترم در به در دنبال کسي که صدا رو زياد کرده مي گردند!
تازه کارها در کارهايشان معمولا سعي ميکنند صداها را بلند و بلند تر کنند
اون ها صداهاشونو با کمپرس کردن له مي کنن و در آخر يه شکل افتضاح از امواج صوتي چيزي شبيه به سوسيس بجا ميمونه!! يه حرفه اي به قسمتهاي آرومتر آهنگش احترام ميزاره چون ميدونه استفاده همزمان چند تا از اونا باهم باعث بلندي صدا خواهد شد
يه حرفه اي باشيد و در کمپرس کردن زياده روي نکنيد.