مسترینگ برای CD چه تفاوتی با مسترینگ برای Vinyl دارد؟

در واقع مسترينگ عبارت است از تمام اعمالي که بعد از ميکس و قبل از تکثير روي صدا انجام مي شود. امروزه شرايطي فراهم شده، که همه مي توانند با اندکي هزينه کار خود را روي Vinyl نيز تکثير کنند. مسترينگ براي Vinyl خود مبحثي مفصل است. اما مسترينگ براي CD به مراتب راحت تر مي باشد. تا زماني که محصول شما در دايناميک ?? db قرار بگيرد و ?? کيلوهرتز پهناي باند آن باشد، مي توان آن را روي CD منتقل نمود. با اين وجود مهندس مسترينگ با مشکلات فراواني روبروست. اين که شنونده شما کاربري است که با بلندگوهاي مالتي مدياي کامپيوتر، موسيقي را با فرمت MP3 مي شنود و يا اين که يک Audiophile (شنونده ي حرفه اي) است که موسيقي را با SACD در يک سيستم Hi-Fi گوش مي کند، يکي از اين چالش ها مي باشد. اين موضوع بحث داغ بسياري از محافل حرفه اي دنيا است و براي تازه وارد ها و افراد کم اطلاع توجيهي ندارد. آنها ميکس نهايي را روي CD مي زنند، آن را به فرمت MP3 تبديل کرده، روي آنتن تلويزيون مي فرستند. خوشبختانه شنوندگان آنها نيز توقع خاصي ندارند و همه چيز به خوبي و خوشي ختم مي شود. اما اگر حرفه اي بيانديشيم اين روش ها منجر به منزوي شدن جريان علمي – هنري توليد موسيقي مي شود. ضبط يک Demo , Home Rec با يک آلبوم Commerical تفاوت هاي بسياري دارد. ميکس و مستر

جهت انجام مسترينگ با کامپيوتر، به رابط صداي خوب و دقيق نياز است. اکولايزرها و دايناميک افکت هاي مالتي بند نيز از ضروري ترين ابزار به شمار مي روند. همچنين ريورب در شرايطي (نه هميشه) مي تواند درخشش جذابي به قطعه بدهد؛ همچنين Harmonic Exiter يکي ديگر از ابزارهاي مهم مسترينگ به شمار مي رود که در کيفيت صدا دهي تاثير منحصر به فردي دارد. در انتها Dither ، که استفاده از آن هنگام تبديل رکوردهاي ?? يا ?? بيت به عمق بيت کمتر مثل ?? بيت الزامي است. در انجام عمل مسترينگ، ترتيب چيدمان پلاگين ها مي تواند متفاوت باشد که طبيعتا صدا دهي مخصوص به خود را موجب مي شود و تنها ماکسيمايزر و ديتر هستند که همواره در انتهاي اين زنجيره قرار دارند. مهندس مسترينگ بايد ابتدا يک PMCD (Pre-Mastered Compact Disc) تهيه کند و ديگر ديسک ها از روي PMCD به توليد انبوه برسند.
منبع: انلاين ميکس