آکاپلا و کاراوکه

درحال حاضر علم به ما کمک مي کند که هرروز راه هاي بيشتر و عملي تري براي حل موضوعات مختلف از جمله مهندسي صدا پيدا کنيم...ميکس و مسترينگ
تا امروز راه هاي زيادي درمورد بيرون کشيدن آکاپلا کشف نشده است، اما همين چندمورد ساده هم که اجرا شده تقريبا عملي و بدرد بخور هستند؛ روشي که در پست هاي پيش تر گذاشتم، بدست آوردن آکاپلا از طريق خنثي کردن فاز توسط دو قطعه همسان که کاملا موازي باهم بودند انجام مي گرفت، اين دو قطعه چه بود؟ يکي موزيک اصلي و ديگري موزيک بي کلام آن. بايد دقت کنيد که دقيقا روي هم قرار بگيرند يعني حتي يک ميلي ثانيه عقب يا جلوتر از ديگري نباشند (بهترين نرم افزار ميزبان براي اينکار، Adobe Audition است، بعد از آن Cubase، ضمن اينکه اين فرايند در اف ال يا ميزبان هايي که بيشتر جنبه ي سکوئنسري دارند بخاطر محدوديت در زوم فايل صوتي قابل اجرا نيست)، و فاز موزيک بي کلام ??? درجه معکوس از موزيک اصلي باشد. اگر اين کارها را تا به اينجا دقيق و درست انجام بدهيد چيزي که خواهيد شنيد فقط آکاپلاست! حالا اگر فايل بي کلام موزيک موردنظر را نداشته باشيم بايد چه بکنيم؟ درحال حاظر تنها راهي که وجود دارد بيرون کشيدن کانال مرکزي موزيک است که همان وکال است. (در ويدئوي بالا بصورت شفاف نشان داده مي شود) اگر اينکار را خيلي تميز انجام بدهيد جوري که آکاپلا را با دقت و روي ريتم سوار کنيد و از افکت هاي بجا نظير سايدچن براي از بين بردن درام هاي نشت کرده روي وکال استفاده کنيد و سعي کنيد موزيکي را براي آن وکال تنظيم کنيد که نشتي ها را از بين ببرد، همه چيز طبيعي بنظر خواهد آمد. سعي کنيد آکاپلا را کاملا با موزيک تان احاطه کنيد. معمولا تنظيم هاي شلوغ تر باعث مي شوند نشتي ها بگوش نرسد.
مورد ديگري که بايد به آن توجه شود آن است که هرچه فايل صوتي مرجع که مي خواهيد آکاپلا را از آن بيرون بکشيد بهتر استريو سازي شده باشد و در ميکس آن نهايت دقت و ظرافت روي جاگذاري صداها و فضاسازي ها انجام شده باشد، بيرون کشيدن آکاپلا راحت تر خواهد بود. چرا؟ چون بصورت پيش فرض صداي وکال، Mono ضبط مي شود (منظور همان lead vocal است) که در اکثر ميکس ها در مرکز قرار مي گيرد. وقتي که ما مي خواهيم توسط ابزاري مانند Center Channel Extractor آکاپلا را از موزيک مورد نظر بيرون بکشيم، با کانال مرکزي سروکار داريم و هرچه ميکس موزيک موردنظر از لحاظ استريوسازي وسيع تر باشد دسترسي ما به کانال مرکزي که مونو است (بجز ديلي ها و ريورب هاي وکال که در محدوده ي استريو قرار دارند) راحت تر مي شود و ما مي توانيم تمام صداهايي که پن شده اند يا دورتر هستند تا حد امکان حذف کنيم. باز هم پيشنهاد مي کنم که براي حذف نشتي هاي کيک و کلپ که آنها هم در مرکز هستند و ممکن است با وکال اکسترکت شوند، از سايدچن استفاده کنيد.
اجراي اين عمليات در Adobe Audition

Adobe Audition > Effects > Stereo Imagery > Center Channel Extractor > Preset > Acapella

ضمنا آهنگ هاي قديمي بخاطر اينکه بصورت آنالوگ مستر شده اند، حتي باوجود قطعه ي بي کلامشان، نمي توان از آنها آکاپلا بدست آورد (دلايل زيادي دارد که از جمله مهمترين آنها، سرعت چرخش نوار روي هد و نحوه ي خروجي گرفتن آنهاست که مي تواند نوسان داشته باشد) ؛ آکاپلا را فقط و فقط مي توانيد از موزيک هايي که بصورت ديجيتالي مستر و رندر شده اند بدست بياوريد 

منبع: انلاين ميکس