آموزش صدا سازی و سلفژ

خوب نفس کشيدن در يک جمله يعني تنفس از راه بيني . هرکسي ميتونه بخونه و همه هم گاه و بي گاه و خواه و ناخواه براي خودشون مي خونند اما ما ميخوايم حرفه اي بخونيم و طوري بخونيم که ديگران لذت ببرند – براي اينکه ديگران از صداي شما لذت ببرند تنها داشتن جنس صداي خوب کافي نيست – بلکه اگر با تکنيک بخونيد ميتونه مخاطب رو جذب کنه – ما توي همين ايران خيلي اساتيدآواز رو داريم که رنگ صداي خوبي ندارند اما واقعاً حرفه اي ميخونند و آدم رو مجذوب ميکنن – پس نگران جنس و رنگ صداتون نباشيد چراکه صداقابل ارتقا هست و جنس صداي شما ميتونه از يه جنس بد به يه جنس خوب ارتقا پيدا کنه

– به قول يکي از دوستان صدا اکتسابي هست.حالا بعضيها ازاول جنس صداي خوبي دارند – اما آيا تنها صداي قشنگميتونه باعث زيبايي بشه؟

يعني بدون تکنيک هم پيشرفت ممکنه؟ البته ممکن هست اما پيشرفت خوبه که در قالب تخصص باشه . پس خودتون رو ارتقا بدين و اميدوار باشين به اينکه جنس صداتون خوب ميشه – آموختن تکنيک هم فراموش نشه . اما قبل از وارد شدن به مبحث اصلي بايد خدمت يکسري دوستان عرض کنم که توانايي شما در اجراي صداهاي زير و بم قابل ارتقا هست . اما عزيزان سوال کردن که آيا ميشه صدا رو از زير به بم و يا از بم به زيرتبديل کرد و يا خيلي ها از بازه ي صوتيشو
ناراضي بودن که بايد خدمت تمام اين عزيزان عرض کنم که بازه ي صوتي شما قبل از تمرين مکررآواز کمي ضعيف وکم هست اما اگه خوب و اصولي تمرين کنيد مسلماً بازه ي صوتي تون افزايش پيدا ميکنه چه در صداهاي زير و چه در صداهاي بم و اينکه ميفرماييد صدا رو ميشه تغيير داد چيز درستي نيست بلکه اگه شما صداتون زير باشه خيلي جاها ميتونه بهتون کمک کنه و حالا شما صداي زير رو داريد و بايد براي کسب صداهاي بم نيز تلاش کنيد تا بهش برسيد و هردو رو داشته باشين و حتماً به خاطربسپاريد که صدا قابل رشده. ميکس و مسترينگ

خب و حالا بحث اصلي – چگونه بخونيم ؟
خوندن حرفه اي يک سري اصول کاربردي ، مهم اما ساده داره که با دونستن اون اصول و تمرين بر طبق اون اصول شما ميتونيد تمرينات آواز رو انجام بدين – بعبارتي تمرين هاي آوازي که ميدم رو بايد بر طبق اين اصولي که الان عرض ميکنم اجرا کنيد – در جواب يکي از دوستان که پرسيدن تمرينات اصلي رو کي ميزارين بايد بگم تو اين جلسه فقط اين اصول خوندن رو ميگم و از هفته هاي بعد تمرينات رو ميدم که شما بايد مبتني بر اين قواعد اونا رو اجرا
کنيد .
اما درست خواندن :

اولين نکته در درست خوندن اينه که از راه بيني نفس بکشي و به اين امر عادت کني ، حالا برايخوندن آماده بشين، خوندن دو حالت داره يا ايستاده و يا نشسته . که اين حالت براي اجراهاي استوديويي هست و در اجراهاي ظبط موسيقي که زنده نيستن بايد از حرکت اضافي پرهيز کرد و حتي براي تمريناتتون هم حرکت اضافي نداشته باشين . باستيد – طوري که احساس راحتي کنيد – خيلي خوب و ريلکس و عادي باستيد واصلاً ژست رسمي نگيريد.به هيچ
کدوم از اندامتون فشار نياريد و نکته ي مهم اينه که برخلاف تصور برخي دوستان که ميگن بايد شکمتون رو بدين به طرف داخلاين اصلاً کار درستي نيست و شما بايد حتي اگر کمربندي دارين که به شکمتون فشار مياره اون رو باز کنيد
– يعني به هيچ کدوم از اندامتون به خصوص شکم فشار نيارين

حالت سروگردن در روش ايستاده :

به سمت مقابل نگاه کنيد و سرتون رو بيش از حد بالا نيارين و بيش از حد هم پايين نيارين – يعني سر خيلي راحت به طرف مقابل نگاه کنه . و همينطور سر رو به طرف چپ و راست هم نچرخونيد و فقط صاف نگه دارين . دقت کنيد – اگه سرتون رو به هر طرفي (بالا-پايين-چپ و يا راست) بچرخونيد صداتون به مقدار قابل توجهي تغيير ميکنه – امتحان کنيد ! پس متوجه شدين که چطوري باستيد . حالت نشسته : تمام نکاتي که در حالت ايستاده بود رو رعايت ميکنيم – يعني راحت بودن وفشار نياوردن به اندام ها به خصوص شکم و همينطور سر و گردنتون رو به طوريکه در حالت ايستاده گفتم ، نگه داريد . اما توي حالت خواندننشسته يه نکته هست و اونم اينه که بايد روي صندلي بشينيد و ستون فقراتتون زياد قوس بر نداره – يعني راحت بگم که رو صندلي لم ندين – راحت باشين اما خودتون رو ولو نکنيد ! و پاها تون رو روي پايه هايي که زير اکثر صندليهاست قرار ندين چرا که که اگر پاهاتون رو به طرف صندلي بيارين در
اصل همين پاها به شکمتون فشارمياره.يعني شما بايد پاهاتون رو از صندلي جدا کنيد و بزارين روي زمين وطوري نباشه که شکم با پاهاتون زاويه ي 09 درجه بسازه – بلکه شکم بايد باپاهاتون زاويه ي باز بسازه و پا نبايد به شکم فشار بياره . اين دو حالت – استاندارد هاي نشستن و يا ايستادن در خواندن بودن .